O școală fără clopoțel. Reușita Gretei Predoi

La școala în care este director Greta Predoi, în pauze, se aude muzica dintr-un playlist făcut chiar de elevi. Copiii fredonează versuri pop, se relaxează în spații creative, își caută manualele sau caietele prin dulăpioarele personale, asta ca să nu mai țină după ei ghiozdanele greoaie și, în timpul orelor, folosesc table și alte materiale interactive. Însă nu mereu a fost așa, profesoara de chimie Greta Predoi povestește că, în 1989, când a venit prima dată la școala din satul ieșean Butea, sălile arătau tare rău. „Am și acuma în minte prima imagine de când am intrat în școală. Am văzut profesoare cu cizme de cauciuc, care, cu perii, spălau dușumelele”, spune aceasta. 

Așa arăta o sală de clasă, în 1989, când a venit Greta Predoi la școala din Butea.
Așa arată o sală de clasă acum.

Ulterior, a devenit director al școlii și de atunci clădirea a intrat în mai multe etape de modernizare, cea mai importantă fiind cea din 2019, doar că atunci școala nu avea toate dotările necesare, era mai mult goală. A făcut o listă cu cele necesare și a trimis peste 4.000 de e-mailuri la firme și persoane cunoscute. A primit, în primul an, 80 de răspunsuri și încet-încet a construit școala europeană la care visa. 

Deviza școlii în care predă Greta Predoi este ca fiecare persoană să se simtă bine și să aibă parte de un mediu plăcut. În 2007 a fost la o școală din Finlanda, unde a observat că elevii erau foarte liniștiți în pauze datorită muzicii, a spațiilor de recreere sau a altor tehnologii, așa că a adus aceste instrumente și în școala sa. A renunțat la clopoțel și le-a propus elevilor să creeze un playlist pe care să-l redea în pauze, a pus fotolii pe holuri, ecrane pe care să apară desene animate și a îmbunătățit relația dintre profesor și elev. Fiecare profesor are un plic lipit pe o ușă, unde copiii îi pot lăsa un mesaj, o rugăminte sau feedback. 

De la sat este un proiect editorial independent. Existăm datorită donației tale. Află aici cum ne poți ajuta.

Profesoara de chimie mărturisește că, la început, a fost dură cu elevii, fiindcă așa o învățase sistemul, însă ulterior, prin studii și prin vizitele în străinătate, și-a dat seama că elevul are nevoie de un alt mediu, unul care să-i stimuleze creativitatea, emoția, nu să-l constrângă și să-i inducă teamă. „Mă străduiesc să fac învățarea cât mai autentică, să aibă exemple concrete, nu să predau doar noțiuni abstracte”, spune Greta Predoi. La orele de chimie folosește tablete interactive și creează jocuri alături de elevi

Martina, elevă în clasa a VII-a, spune despre doamna Greta Predoi că a făcut multe pentru școala lor și că este un director model. Mărturisește că este un profesor strict și că așa ar trebui să fie un profesor, dacă vrea să câștige respectul elevilor. „Când am învățat despre atom, a trebuit să modelăm atomul cu o sfoară și niște nasturi și mi s-a părut foarte interactiv. Orele cu doamna nu sunt pe sistemul — profesorul predă și noi trebuie să învățăm — și cred că este mult mai practic și mai ok așa”, povestește eleva.

Greta Predoi a învățat de la elevi că este nevoie să-i asculte constant și că nu trebuie să-i trateze „de sus”. Când a fost rugată să le ofere copiilor posibilitatea să facă și alte activități, precum șah sau scrabble, a ținut cont și a căutat soluții. Școala a participat în multe proiecte Erasmus și Comenius, iar elevii au fost în schimburi de experiență la școli din 16 țări. Într-un timp, o doamnă, originară din Michigan, a venit și a predat voluntar limba engleză în școala din Butea. Interacțiunea cu mediile internaționale este importantă atât pentru elevi, cât și pentru profesori, admite profesoara de chimie. 

Uneori, Greta Predoi se mai gândește la cum a început totul. Inspirată de profesoara de chimie din liceu, a ales să dea mai departe la Facultatea de Chimie. În 1989, când a ajuns în școala din Butea, și-a spus că va sta maximum doi sau trei ani și că va pleca. Dar a rămas și a schimbat școala din temelii. Nu a înlocuit doar sobe cu calorifere și creta cu table interactive, ci a schimbat idei, a dovedit că elevii învață cu adevărat când se simt bine la școală, când sunt ascultați. 

• text și fotografii de Ionuț Teoderașcu
• material realizat cu sprijinul Teach for Romania