atelier de ceai

Un atelier de ceai pentru copiii de la sat

În ultimul an, educatoarea Anca Mezei, de la Școala Gimnazială nr. 5 Săcele, a creat, împreună cu mamele din comunitate, un atelier de ceai pentru copii. Astfel, cei mici învață cum să recunoască plantele medicinale, care sunt proprietățile lor, când trebuie recoltate, cum se prepară diferite ceaiuri și când să le consume. Astăzi vă povestim cum a pornit acest proiect.

La limita dintre urban (cum este în acte) și rural (nu sunt străzi asfaltate, apă curentă sau canalizare), comunitatea Școlii Gimnaziale nr. 5 Săcele, jud. Brașov, se confruntă cu multe probleme, iar educatoarea Anca Mezei este alături de familiile care locuiesc aici, încă din 2009.

Încearcă să-i implice pe oameni în diferite proiecte pentru a-i ajuta să se dezvolte și să depășească singuri piedicile pe care le întâlnesc în viața de zi cu zi. Așa a apărut și atelierul de ceaiuri. „La un moment dat, părinții au început să se plângă de diferite probleme din comunitate – o listă care nu se mai termina. Apoi am încercat să-i fac să privească lucrurile din altă perspectivă și să vadă ce știu ei să facă”, povestește educatoarea.

Cum a pornit atelierul de ceai pentru copii

Împreună cu membrii Asociației Reper21, Anca Mezei le-a invitat pe mamele din comunitate la o discuție pentru a identifica lucrurile la care se pricep foarte bine. Și-au dat seama că majoritatea celor care locuiesc în zonă cunosc plantele medicinale, știu ce beneficii au, iar pe unele dintre ele chiar le folosesc în mod constant. Așa au ajuns împreună la „hai să facem un atelier de ceaiuri”.

După ce s-au documentat pentru a afla și mai multe informații decât știau, cele cinci mame implicate în proiect au susținut ateliere pentru elevi. „Eu le-am sugerat ce ar trebui să facă, le-am explicat cum ar trebui să arate o activitate potrivită pentru copii. Însă ele singure s-au mobilizat și au învățat”, mărturisește Anca.

La ateliere, copiii au aflat informații despre proprietățile diferitelor plante medicinale (de exemplu, ceaiul din flori de păpădie ajută la detoxifierea ficatului, iar cicoarea ajută la reglarea nivelului de colesterol din sânge), au învățat cum să le recunoască în natură și chiar au preparat ceaiuri.

„Este un proiect foarte important pentru mamele din comunitate. Mi-au mărturisit că s-au simțit pentru prima dată văzute. La început, le tremurau mâinile foarte tare, alteori și-au pierdut vocea și a trebuit să le ajut, dar la un moment dat nu mai aveau treabă cu mine și vorbeau foarte deschis”, povestește educatoarea.

Ce urmează?

Deși proiectul „Etichetă pentru școală durabilă”, al Asociației Reper21, s-a încheiat în luna mai, Anca Mezei și mamele din comunitate vor să ducă atelierul de ceai mai departe. Vara aceasta, au adunat plante din flora spontană și vor să facă din acestea creme. Vor folosi rostopasca împotriva negilor și păpădia contra petelor pigmentate. Iar din toamnă, le propun tuturor profesorilor de la Școala Gimnazială nr. 5 Săcele un calendar al plantelor medicinale, fiecărei luni fiindu-i dedicată o altă plantă.

„Colegii mei au astfel ocazia să îi învețe pe copii în fiecare lună despre o plantă, la orele de Explorarea Mediului, de Biologie și așa mai departe. Vor fi chiar și câteva provocări pe parcursul calendarului, iar clasa care reușește să le rezolve pe toate, va fi declarată câștigătoare”, mai spune educatoarea. 

Și nu se opresc aici. Visează la trasee montane amenajate, în care culeg plante din flora spontană împreună cu copiii, la ateliere despre cum se păstrează acestea pentru a nu-și pierde proprietățile, dar și la un festival al ceaiului în școală. Le vor povesti și altora despre plantele medicinale și despre cum au reușit să pornească un proiect bazându-se doar pe atuurile oamenilor din comunitate.